Maven
Øjnene
Slslslsumb
Slslslsub
Hænderne
Håndledende
Overarmene begynder
Maven kæmper
Kontakplanet mellem kroppen og
madressen.
Kan du mærke det? Ikke kroppen.
Ikke madressen. Men lige midt i mellem.
Jeg ser det for mig som et virtuel
lysende blå plan. Eller. Det er mindre planer, ikke sammenhængende og ikke så
store som dem jeg havde forstillet mig hvis ikke jeg lå ned. På den
orange bløde måtte. Der er ligesom tatamimåtter på gulvene og væggene er malet
blå. Selvom det er en tidligere herskabslejlighed, er indholdet der er puttet
derind et anden.
Vi bevæger hinanden somom vi ikke
havde set en krop før. Vi går og sidder neutralt. Opdager eller har lært at det
er løgn og at det ikke kan lade sig gøre.
En står stille med lukkede øjne.
Mens de andre sætter håndaftryk på den store klump ler man nu engang er. Man
opdager hvor ens krop stopper. Hvor densiteten af materier bliver for tæt og
stopper hånden der går gennem luften.
Man skal finde sit center og
holde, i mellem de og en anden person, en snor. Snoren skal være vandret. Man
kan også gøre det med lukkede øjne, men så skal man holde på snoren på en
bestemt måde.
Okay ... sorry ... Jeg skulle lige
prøve at stå på hoved på en støvgrøn sofapude. Jeg tænkte at det ville hjælpe
fordi jeg er så utrolig træt og kl er kun sytten. Eller tre minutter i. Og der
er et spændende fordrag der går i gang. Men jeg tror jeg er for træt til at
sidde og lytte. Jeg skal hellere bevæge mig. Eller gå ud. Eller måske bare
drikke kaffe.
Maven kæmper ikke
Maven slapper af
Hvis den ikke slapper af, kan man
blive svimmel
Overarmene skal være stærke igen
Ogse bennene
Slslslsumb
Slslslsub
z
Læreren bad os om at lægge os på maven og
lukke øjnene. "Lad som om i slikker gulvet med hele undersiden af jeres
krop, som om i var vandmænd eller små krybdyr, der forsøger at få livsvigtig
nring. Bevæg jer." Hænderne famler henover den lettere beskidte overflade
og finder et sted at sætte fra. Håndleddene knaser lidt, og de sjældent
benyttede muskler i overarmene begynder at vågne op. Maven kæmper en brav kamp
for at holde sig så lavt som muligt, mens skuldre og albuer hviner for at komme
fremad. Det lykkes. Et kort øjeblik er der bevægelse, og undersiden flopper
henover træplankerne med en ubehagelig, varm fornemmelse. Vi føler os i hvert
fald ikke som vandmænd. Der er alt for mange knogler, al for meget krop. Men vi
ved, at det kun bliver værre.
In a world, where there is no more.
We have only what is already there.
It have been like this always,
just nobody saw it that way.
They thought they made new stuff
and left the old in a pile
but the old on top of old
is now new
it will grow together
It will leak, it will crumble
it might look rusty
You will think it is old
But the rust is new,
It change everyday
There is no old, only new.
The light of a new day, on the new days dust
Repeat is also new
new dobbel, the new tribble
new repetition
It look alike,
but is not the same
nothing is the same
Håndgribelige svar. Som fuglen du plukkede ned fra
himmelen. Midt i en sætning, tog du hånden op og greb om det fjerprydedet,
farverige dyr, som dukkede op ud af det blå. Først skreg det, i dit stærke
greb. Men du manede det straks til ro og lærte det at synge.
Hudapskrapningen. Smagen af saltvand. Den skrøbelige
konstruktion af dit “jeg”. Vi bygger omkring os for ikke at miste
orienteringen, balancen.
Følelsen af at ramme betonen med ansigtet først.
Der sad en lille gammel mand på sin hat, mens vi ledte
efter julemanden. Det var et frygteligt vejr. Snestorm. Og snestormen havde
hersket i flere døgn nu. Mørket havde omsluttet os. Vi måtte forville os ud i
uvejret før eller siden.
“Det er ikke fordi alting er relativt,
men at vi konstruere vores egen realitet.
eller den anden vej omkring”.
Ambivalens, flertydighed og det der er værre.
Bregner og hvirvelløsedyr er hindsides kønnet.
Spekulativ realisme er hindsides sproget.
Men det laver rod i systemet. Du mister balancen.
Mister orienteringen. Mister grebet. Mister betydning. Mister meningen.
Kategoriseringen vil hjælpe dig til at holde overblikket.
Villakvarteret er helt tyst. Husene er nogenlunde ens. Røde mursten. Stedsegrønne hække eller lave hæng. Lige store stykker. Paracæler. Der er ingen der skriver min opgave for mig.
Inde i tarmen er de samme bakterier som i andres
tamme, de påvirker dit humør. De påvirker dine handlinger. Din hud er en
membran der adskiller dig fra omverdnen. Det er der hvor din materielle krop
stopper. Der driver væsker og bakterier ud og ind igennem denne og forbinder
dig til verden. Lugten er små partikler fra verden. Lugten af lig, kan være små
stykker af den døde der ligger foran dig.
Hanpåfuglen sidder på din skulder. Han er ikke spor
håndgibelig. Han er alt for stor til at have i en hånd. Hans vægt tynger dig.
Du vil ikke være svag. Du ranker dig. Skyder brystet frem. Viser at du med
stolthed kan bære et andet stolt dyr. Hans hale rører næsten jorden. Du har
altid drømt om dette øjeblik. Du kan mærke hans knortede klører massere din
skulder. Skimte hans blå hals og røde øje. Men du kigger lige frem. Mod
fremtiden.
Nu letter han.
Det
sker en gang imellem, at man mister balancen dér på kanten af sengen og søvnen,
og man ved, at man er på vej ud over afgrunden, selvom ens tær klamrer sig fast
til sengehesten i et forsøg på at genvinde kontrollen over dyret. Sådan virker
drømme bare ikke – det er meningen, at du skal miste grebet. Ellers havde alle
kroppens forberedelser jo været forgæves, og du var gået glip af den røde
elevator og det skingre pling, da den nåede bunden, og du trådte ud på en
mosdækket tømmerflåde. Du havde ikke kunnet se din venstre hånd plukke en fugl
ned fra himlen for at få den til at synge, eller fået saltvand i munden da du
ville vise den, hvordan det skulle gøres. Og du havde aldrig mødt hverken den
oldgamle lokofører eller den lillebitte mand, der sad på hans hat, eller havde
hørt fortællingen om hans bedste ven, der stjal fire grise fra Kong Blåtand og
blev gift med en advokatsekretær engang i 60’erne. Du ville ikke have set den
gigantiske lysekrone, der svingede henover havet, eller have mærket smerten i
hjertet, da den dræbte piloten, hvor han stod, og trak den lille mand med sig i
dybet. Eller have undret dig over, hvor din nyeste hudafskrabning var kommet
fra… Men til gengæld havde du måske fået læst de sidste femten sider af
romanen, din mor lånte dig til et skoleprojekt, og haft tid til at bekymre dig
om, hvilken forfærdelig person du ville vokse op til, hvis du havde været lidt
bedre til at holde fast. Du kunne have ligget vågen med den ene hånd under
dynen og skammet dig grusomt, eller betragtet billygterne på bagsiden af
gardinet, når naboens teenagepige kom sent hjem og forsøgte at snige hoveddøren
i så stille som muligt, for at udsætte sin uundgåelige skideballe. Du kunne
have ladet som om, du havde haft mareridt, og måske havde du været så heldig,
at din far heller ikke kunne sove. Så kunne i have sneget jer ned i stuen og
tændt din brors xbox og have spillet Mario Carts det meste af natten, fnisende
forsøgt at holde lydniveauet under din mors tolerancegrænse og være gået i
slikskabet med et ’Amager halshug’ om aldrig at lade noget sive til
overkommandoen eller hendes feltspion. På et tidspunkt ville i begge have så
ondt i maven af at undertrykke latteren, at i ville være nødt til at gå
udenfor, og her ville et fuldstændig snedækket landskab åbenbare sig. Din far
ville forklare, at det sner hver eneste nat, og at det er alle forældres pligt
at holde det hemmeligt for sine børn, så de ikke bliver forkølede af at kælke
for meget, eller går på jagt efter julemanden midt om sommeren, hvilket
selvfølgelig ville lave rod i systemet. Du ville hurtigt tilgive ham løgnen og
påbegynde opførelsen af et massivt Boeing 777 midt på græsplænen, mens din far
planerede landingsbanen ud gennem indkørslen. Og omkring daggry ville den lille
mand dukke op i cockpittet, helt gennemblødt men forbløffende uberørt af
nattens tragiske hændelser og fremvise et certifikat på, at han (ud over at
bage en fremragende chokoladekage) også vidste en del om at flyve. Han havde
trods alt været pilot under Louis d. XIV. At flyvemaskinen ikke skulle være
opfundet på den tid, var en myte – de havde bare ikke været ret store,
forsikrede han dig om, før speederen blev trykket i bund og han forsvandt ud
over villatage og bøgehække. Larmen fra motorerne vækkede en giraf et sted i
mørket, og den udstødte et langt, vemodigt brøl, der stadig rungede mellem de
tapetserede vægge, da du endelig faldt i søvn.
Jeg snyder
Jeg snyder altid
Jeg gør det nemt
det gør jeg nemlig
Forståligt for mig
Uforståligt for dig
Du er der ikke i min verden
Hvor skulle du da være henne
Jeg kan jo kun se mig
Selv når jeg ikke ser
så er jeg der stadig
Men jeg fantaserer
for jeg har en forestilling om dig
det må jo være en forestilling
For du er her jo ikke
Så du er ikke sandt
Bare noget jeg har fundet på
Hvis du ikke er rigtig
Behøves jeg heller ikke savne dig
Så er du ikke en mulighed
Ikke noget der kunne have været
Der er kun mig
Mit univers
Var du her
var det din skygge
Gik du forbi i min periferi
Var du der
er du på vej væk
eller bare i nærheden
Følger jeg efter dig nu
Er det den her vej
Går du
Går jeg med
Vil jeg det
Følger jeg ingenting
Hvor kommer jeg hen
Jag protede med en danska kompis i juleferien. Hon bor i
Stockholm och hon havde svort ved at skriver på danska. Hon skrev jag istellat
for jeg. Jag kan inta skriva svenska på. Jag proter med svanska hver dag. Men
dom proter danska. Jag lærer det aldrick. Maja sagde besvignat idag. Det ved
jag inta hvad hon menta. Min computer retter desværre ingenting. Jag glæder mig
til at blive svensk.
Jeg driver
i morgen er jeg et nyt sted
i næste uge et nyt land
Altid videre
Aldrig stå
men jeg længes efter at stå,
at lave min egen fordybning’
i stedet, i tiden
At stirrer på skyerne drive
ikke at drive som dem
Følger strømmen
min egen strøm
Jeg slår røder,
men så skærer jeg dem over
og driver videre
Jeg tjækker op på dem fra tid til anden
men de, har deres eget liv
forandrer sig så meget som mig
Nu må du ned et andet løb end mig
måske vi mødes igen
Du fortæller mig om varmt
vand
om en slags
ansigtsparaply,
du fortæller mig om termokamera,
forskellige former for
film.
Du fortæller mig om
forskellige steder
i Sverige og Danmark om
forskellige
tilspunkter på døgnet.
Du antyder at du skal
købe julgaver
til alle dine
familiemedlemer.
Æh æh æh
Watashi no kasa no shita
desu
Er det en
slags velkomst at sige. Måske at byde nogen ind under sin paraply?
Du kan vel
ikke genskabe ubrugelig viden?
Jeg burde
måske i stedet sende dig et digt:
på asfalten
er støbt et slags dørtrin,
det går
langt ud over der hvor døren er,
derfor er det bare et slags dørtin.
Derpå er en
metalplade monteret og op fra denne går et rør.
Der er røde
rustpletter på røret og metalpladen er helt rusten.
På den
lysegule væg er tegenet et blåt rektangel,
med spraymaling.
Gavl på
lysegult hus
2 blå
firkanter markeret
4 røde
streger.
To
betontage.
Grønt bjerg
blå himmel
hvid sky
i
baggrunden.
ae:jj: !<<1 ?r9st9<5 (o'-25r7 o7 !-1'95 /125'
ae.cj: _1t891s Tor<v97, (1<<18 (59'-1<, *1ur1 /u9s5pp9 o7 >1<<1 _1r95 W928o'-
ad:jj: *1rs !r<6r54 &y<2o5, !<<1 _1r7r5t85 P545rs5<, St5p81<95 "538 _14s5<, =u'95 Sop895 ?o'42y, *u'u R56<, Su<5 *ys41', _1t9'45 _ør+ + "0ør< &r99s T8o-s5< o7 St5p81<95 /5<5v9èv5 S+1++52æ+
ad:cj: !-1'95 *5t8 (or<5-1<<, )25< Zor<, "5<01-9< S1ví, %--1 S85r941<, ¤1v945 S1vor1<9, ?1sp5r V1<7, =u'95 &1'+, S9-o< R1s-uss5<, !<<1 Ør25r7, ¤9tt5 Sor91, S1r1 W9''-os5, #9''1 *59t1o, S1<<5 ¤1ss5V9''5, So<01 Str1<75
ag:jj: V5ro<9+1 V94ø, T851 vo< 45r _11s5, "5<549+t5 S1<45r *1urs5<, _1t91s /u'v14, *u+1s &'y71r5, ¤1< Sto3+8o'-, %st5r &rö'938, _1r95 R166<, "51tr935 =. *. !'5x1<91<, *1ur9ts >y-1<4 Sv5<4s5<, #8r9st91< V9<45'5v, !<4r51s (0ort "u<4711r4, _1r91 _59<9'4, _19s5 V9'stup, _1r7rét !75<s )v5rs5<, !7<5t5 "5rtr1-, _1r95 _5'389ors5<, /9'25rt /or41<, _9385'1<75'o _933o'9s, _ort5< ?<u4s5<, S1r1 S0ö'9<
ag:cj: R1385' S9t1<1'1, >9<1 St5<5r, _5tt5 R1s-uss5<, R1s-us _yrup, S1r1 T8o-s5<, !45'5 R1<<5s, "5<5493t5 !oy5, !<4r51s "ü'ow #os-us, &r545r9+ Wor-, *ou9s5 =13o2s, ?'1r1 Strö-, =13o2 %-41', _95 *u<4 (1<s5<, )41 S3r145r, U665 )so'oto, _93815' _ør+8o't, =u'91 %+strö-, Ow5< !-our, V925 Ov5r711r4, _1't5 ?'175<25r7, &r545r9++5 ¤1'u-, R92+1 P1tt9<1-1 #o'5-1< ,"5r9t ¤rös5, ?9t #1r's5<, =1+o2 S9<421''5, %'53tro ¤o-5st93o, )41 Ø8r5<, *9<41 =1s-9< _1y5r, ¤17-1r "ü385rt, _5'ou V1<771r4
ah:jj: %-9'95 _or71<, 31r'1 6r1 85''5s754, =o<1s Or'o66, %r9+ Po<topp941<, *1u75 ?95', 5v1 *1 #our, R9++5 &'5<s25r7, Tro5's %-97, =13o2 %-41', >1t1'91 !<<1 #95p95', ¤9tt5 _1r95 &rost, _9++5'9<5 So695 *1rsso<, ¤1v94 St05r<8o'-, !-1'95 "r1<4t, =u'95 "or< S38w1rtz, "9r79tt5 _1rt9<s5<, *1ss5 (95ro<y-us "o, "1't81z1r "5r'9<7, W9'6r54 W17<5r, %9r9+ _17<us S'y<7st14, So691 O'sso<, _17<us V9<4, !<01 Ox175r, =os569< >yr55<, To+5 *or5<z5<, _r. R935 & P51<uts, V9+tor-%-9' ¤upo<t "9''u<4, >9's %'v521++ S+1'57år4, !<<5 S+o'5 Ov5r711r4, !<<1 W59'5 ?0ær, _93815' "o5't &9s385r, >9'1s ¤u-str59, _17>us (v94t65'4t !<45rs5<, &1291< W97r5<, _11r9t _usto<5<, Sop891 _. S59tz-R1s-uss5<, ?r9sto665r Øru-
ah:cj: &9'9p V5st, #'5o (o'-, !<<1 W1't85r, ?r9st9<1 ?v1'v9+, !<u R1-41s, P5t5r-#'5-5<t Wo5t-1<<, *1rs Wor-, %--1 _15 S+ott5, ?9rst5< !strup, #8r9st91< "1<7 =5<s5<, !x5' ?5'p5, *ou9s5 ?5'p5, ?r9st91< " =o81<sso<, _91 (5'-5r, _9s01 T89rs'u<4 ?r5<385', #1-9''1 R5y-1<, P, /ro S1r1uw, _5tt5 =uu', %-9'95 V9+tor91 ?0ær, Sør5< _1't85, O''5 ¤yr1<45r, _9+15' _u<4t, _93815' R9<741, &r545r9+ %x<5r, ¤1<95' _ø'8o't "ü'ow, _1't5 Sø'vst5< V5'9<, "929 !'25rt5 ?'5<tz , #539'95 S+ov, *1ss5 (95ro<y-us "o, !-1'95 S-9t8, ?1r9< ?1st5r, 9<7r94 ?'9<ts+o7, *19'1 Sv5<s711r4, (1rt-ut Sto3+t5r, =13o2 S9++5r R5-9<
ai:jj: ¤1'9< W1'4o, &r545r9+ !'2r538t ¤1v94 (113+ _o<25r7, !<<1 W525r, S97r94 ¤yv5+5 _ur1our, _1t89'45 /r1-, )s9s _51<45r, Pr525< (o'st, =u'95 "9ts38, _ort5< =13o2s5<, *9s5 "orup, Su141 ¤5-9rov93, *1rs-%-9' Wo5t-1<<, =os569<5 Stru3+-1<< P545rs5<, >95's (5<r9+ %7s711r4, !<1 P1v'ov93, ?r9st9<1 R5u- O'5s5<, _9r91- V9+-1<, !<4r51s &ü8r5r, =51<5tt5 (9''97, >1<<1 *ys418' Sø711r4, R933o (ø0'1<4 (1<s5<, _ort5< S+rø45r *u<4, !<<1 W59'5 ?0ær, %--1 R1-'øs5, !'935 "95r Z1<4é<, S1r1 >95's5< "o<45, )41 ?o56o54 >95's5<, !<<1 W59'5 ?0ær, _101 Qv1r<stö-, P5t5r Voss-?<u45, =u'95 r99s !<45rs5<, *1ss5 Pou's5<, %''9<or &ors25r7, =os569< "5r7-1<, =u'91 S5'9<, (5'5<5 >y-1<<, _95 V9<t85r =5<s5<
ai:cj: T8or20ør< "538-1<<, !<<1 V925, ¤9tt5 ?<us Tø<<5s5<, _10 (1s175r, (5949 (ov5, !<45rs R99s711r4 R1s-uss5<, ?9- ?9'45, *9s5 U8rs+ov, P5t5r "9r+8o'-, ?9- _50418', 0o81< Ros5<-u<t85, "5tt9<1 #1-9''1 V5st5r711r4, _5tt5 >9s711r4 *1rs5<, >9<1 W5<75', )41 *u<45<, %-9' W9''u-s5< + /ust1v (o'st ?urtzw59', P5r<9''5 _o5s711r4, #8r9st91< Wo4strup #8r9st91<s5<, !'5< !'97ru493, To<05 T5r5s5, =5pp5 %r<st, _9r1 W9<49<7, &ry4 &ry45<418', !<<1 So695 ?'9t7år4 _1t891s5<, _9r91- =5ss931 To'strup ?r1-5r, %s25< W59'5 ?0ær, S97r94 %05-1r, T859s _14s5<, !u7ust V1'5<t9< S38-94t, !<<1 (9''5v9 >or4'u<4, W9''91- R5y<9s8, ?r9st91< >or45<to6t
bj:jj: )41 "ro3+-1<<, R9381r4 *u<4qu9st, P5t5r *1<4, ?1ro'9<5 (. *1rs5<, _1r95 T81-s, So<01 *9''52æ+ #8r9st5<s5<, =5<s !'5x "53+, Tu5 Spro7ø, !<45rs "1<7, !<<1 _1r91 "1rs5, %<1 &o7, _1z01 (9''5strø-, >1<1 Ros5<ør< (o''1<4 "1strup, *ott5 &'ø5 #8r9st5<s5<, _1'5<5 >ors T1r4rup, !s'5 *1uv'1<4 P5tt5rs5<, =1-9'1 ¤rott, _1r95 %r49<75r P'u-, =o81< %225s5<, =5ss931 "r59t8o'tz "0ör+, /9s1 P1<t5', _ort5< _o49<, #8r9st91< Ov5s5<, !<4r51 _14s5< *9<45<57, !-1'95 Ru7år4, ?år5 *51<45r R9<7'9<7 &r1<7, P5t5r Spr9<72or7, )45 R99s (1<s5<
bj:cj: _o''y (1s'u<4, Sop895 ¤upo<t, ?r9st9<1 St59<2o3+, Pär "ru<s+o7, =5tt5 (y5 =9< _ort5<s5<, T1<01 >9s (1<s5<, *9<5 ?o<4rup _5y5r, _1tv5y S'1v9<, (1rry !<45rso<, ?r9st9<1 "5<7tsso<, ?9rst9<5 !utz5<, >93o'19 Os31r =uu', )41 "ø7541' =ør75<s5<, "5r9t >ør711r4, !<45rs "o<<5s5<, !<4r51s R1s-uss5<, !<<5 _5tt5 S38u'tz, S1- ¤5rou<91<, =u'95 ¤1-+0ær, ¤1<95' P545r !s+5'1<4, V17< % O'sso<, *9s5 >ør8o'-
ba:jj: _1t891s ?ry75r, Sop895 (05r', ?5v9< _1'3o'-, =5<s (5<r93so<, /12r95' Sä'', St9<5 ?v1-, >9s Rø-5r, /9tt5 "138, ?r9st91< "ys+ov, ?r9sto665r ?015rs+ov, ?1tr9<5 (o'-7r5<, So695 (5rtz, %''9<or &ors25r7, #'1r1 "'13+ St1r3+
ba:cj: St5<s5 !<4r51 *9<4-V1'45<, =5tt5 %''711r4, =1<5 =9< ?19s5<, /usto< So49< ?u<, Ru<5 %'+0ær R1s-uss5<, ?59t8 !''1<, To-1s ¤ow<5s, R17<89'4 !1-ås, =o81< Öst5r8o'-, =o< P1'u41<, =13o2 >95's5<, *9<41 "0ør<s+ov, _9++5' O'16, )41 !r5<to6t, ?9<5 R1v<, _1r91 *5<s+0o'4, To+5 &'yv8o'-
bb:jj: *9<1 (1s89-, !r5<4s5 ?r1225, >1<<1 *ys8o't (1<s5<, *9'y "5<so<, O'o6 >9-1r, P91 %9+11s, )<75'1 )8r-1<, /9''9o< /r1<ts11<, Ro25rt "5<so<, _9''5 Ru45, R9++5 "5<2or7, S9-o< /r9--, _1r91 Wæ8r5<s, _1y1 P59t5rs5<, #8r9st91<5 (5'st54 =uu', ¤91<1 *9<4205r7
bb:cj: !4r91< ¤5'16o<t19<5, ?9- W9''91- #1tto<, (5<<9<7 *u<4+v9st, >9's Sv5<+s, %-9'y /5r<9'4, !str94 So<<5, &5r< T8o-1s, !<<5 V9'sø5, Zv5< "1's'5v, P5t5r *1rs5<, P5t5r "r1<4t, !<<5 _1r95 P'ou7, Sv5<4 ¤1<95's5<, #or<5'91 /r1-+ow
bc:jj: "r91< &ræ<45, _59+ "rüs38, #1-9''1 >ør7år4, ?r9sto665r R11st54, =5sp5r &12r939us, *9s5'ott5 ?'9<t, #'1us %0<5r, *o<5 !r5<41', Sv5<4 Sø-o4, =13o2 O. (5<ry, %st5r &'53+<5r, To-1s *175r-1<4 *u<4-5, !<<1 Sør5<s5<, *o<5 !r5<41'
bc:cj: _101 T85o4or1+9,&r50 Ros5<st05r<5, _1rt9< !1711r4 (1<s5<, >9+'1s "ru8<, =u'95 =5u<5, =13o2 O'sso<, _5tt5 V1<7s711r4, =1sp5r S521st91< Stürup, *9<5 (v94205r7 V95r1 #o''1ro, %-9' S1'to
15:00: Anna Kristine Holmberg og Amalie Gabel
15.30:
Mathias Tornvig, Hannah Heilman, Laura Guiseppi og Nanna Marie Wibholm
16:00:
Lars Arnfred Fynboe, Anna Margrethe Pedersen, Stephanie Bech Madsen, Julie
Sophie Koldby, Lulu Refn, Sune Lysdal, Matilde Mørk + Bjørn Friis Thomsen og
Stephanie Geneviève Skakkebæk
16:30:
Amalie Leth Hornemann, Iben Zorn, Benjamin Saví, Emma Sheridan, Davide
Savorani, Kasper Vang, Julie Falk, Simon Rasmussen, Anna Ørberg, Ditte Soria,
Sara Willmose, Cilla Leitao, Sanne DasseVille, Sonja Strange
17:00:
Veronika Vidø, Thea von der Maase, Benedikte Sander Laursen, Matias Gulvad,
Lukas Flygare, Dan Stockholm, Ester Frölich, Marie Raffn, Beatrice J. L.
Alexanian, Laurits Nymand Svendsen, Christian Vindelev, Andreas Hjort Bundgaard,
Maria Meinild, Maise Vilstup, Margrét Agens Iversen, Agnete Bertram, Marie
Melchiorsen, Gilbert Gordan, Michelangelo Miccolis, Morten Knudsen, Sara Sjölin
17:30:
Rachel Sitanala, Nina Stener, Mette Rasmussen, Rasmus Myrup, Sara Thomsen,
Adele Rannes, Benedicte Aoye, Andreas Bülow Cosmus, Frederik Worm, Louise
Jacobs, Klara Ström, Jacob Emdal, Mie Lund Hansen, Ida Scrader, Uffe Isoloto,
Michael Mørkholt, Julia Ekström, Owen Amour, Vibe Overgaard, Malte Klagenberg,
Frederikke Dalum, Ribka Pattinama Coleman ,Berit Dröse, Kit Carlsen, Jakob
Sindballe, Electro Domestico, Ida Øhren, Linda Jasmin Mayer, Dagmar Büchert,
Melou Vanggard
18:00:
Emilie Morgan, carla fra helles7ed, Jonas Orloff, Erik Pontoppidan, Lauge Kiel,
Eva La Cour, Rikke Flensberg, Troels Emig, Jacob Emdal, Natalia Anna Ciepiel,
Ditte Marie Frost, Mikkeline Sofie Larsson, David Stjernholm, Amalie Brandt,
Julie Born Schwartz, Birgitte Martinsen, Lasse Hieronymus Bo, Balthazar
Berling, Wilfred Wagner, Eirik Magnus Slyngstad, Sofia Olsson, Magnus Vind,
Anja Oxager, Josefin Nyreen, Toke Lorenzen, Mr. Rice & Peanuts, Viktor-Emil
Dupont Billund, Nils Elvebakk Skalegård, Anne Skole Overgaard, Anna Weile Kjær,
Michael Boelt Fischer, Nilas Dumstrei, Magnus Hvidtfeldt Andersen, Fabian
Wigren, Maarit Mustonen, Sophia M. Seitz-Rasmussen, Kristoffer Ørum
18:30:
Filip Vest, Cleo Holm, Anna Walther, Kristina Kvalvik, Anu Ramdas,
Peter-Clement Woetmann, Lars Worm, Emma Mae Skotte, Kirsten Astrup, Christian
Bang Jensen, Axel Kelpe, Louise Kelpe, Kristian B Johansson, Mia Helmer, Misja
Thirslund Krenchel, Camilla Reyman, P, Gro Sarauw, Mette Juul, Emilie Viktoria
Kjær, Søren Malthe, Olle Dyrander, Mikael Mundt, Michael Ringda, Frederik
Exner, Daniel Mølholt Bülow, Malte Sølvsten Velin, Bibi Alberte Klentz , Cecilie
Skov, Lasse Hieronymus Bo, Amalie Smith, Karin Kaster, Ingrid Klintskog, Laila
Svensgaard, Hartmut Stockter, Jacob Sikker Remin
19:00:
Dalin Waldo, Frederik Albrecht David Haack Monberg, Anna Weber, Sigrid Dyveke
Muraour, Mathilde Gram, Isis Meander, Preben Holst, Julie Bitsch, Morten
Jacobsen, Lise Borup, Suada Demirovic, Lars-Emil Woetmann, Josefine Struckmann
Pedersen, Niels Henrik Egsgaard, Ana Pavlovic, Kristina Reum Olesen, Miriam
Vikman, Andreas Führer, Jeanette Hillig, Nanna Lysdahl Søgaard, Ricco Højland
Hansen, Morten Skrøder Lund, Anna Weile Kjær, Emma Ramløse, Alice Bier Zandén,
Sara Nielsen Bonde, Ida Koefoed Nielsen, Anna Weile Kjær, Maja Qvarnstöm, Peter
Voss-Knude, Julie riis Andersen, Lasse Poulsen, Ellinor Forsberg, Josefin
Bergman, Julia Selin, Helene Nymann, Mie Vinther Jensen
19:30:
Thorbjørn Bechmann, Anna Vibe, Ditte Knus Tønnesen, Maj Hasager, Heidi Hove,
Anders Riisgaard Rasmussen, Kim Kilde, Lise Uhrskov, Peter Birkholm, Kim
Mejdahl, johan Rosenmunthe, Bettina Camilla Vestergaard, Mette Nisgaard Larsen,
Nina Wengel, Ida Lunden, Emil Willumsen + Gustav Holst Kurtzweil, Pernille
Moesgaard, Christian Wodstrup Christiansen, Alen Aligrudic, Tonje Terese, Jeppe
Ernst, Mira Winding, Fryd Frydendahl, Anna Sofie Klitgård Mathiasen, Miriam
Jessica Tolstrup Kramer, Esben Weile Kjær, Sigrid Ejemar, Theis Madsen, August
Valentin Schmidt, Anna Hillevi Nordlund, William Reynish, Kristian Nordentoft
20:00:
Ida Brockmann, Richard Lundquist, Peter Land, Karoline H. Larsen, Marie Thams,
Sonja Lillebæk Christensen, Jens Alex Beck, Tue Sprogø, Anders Bang, Anna Maria
Barse, Ena Fog, Mazja Hillestrøm, Nana Rosenørn Holland Bastrup, Lotte Fløe
Christensen, Malene Nors Tardrup, Asle Lauvland Pettersen, Jamila Drott, Marie
Erdinger Plum, Johan Ebbesen, Jessica Breitholtz Björk, Gisa Pantel, Morten
Modin, Christian Ovesen, Andrea Madsen Lindeneg, Amalie Rugård, Kåre Leander
Ringling Frang, Peter Springborg, Ide Riis Hansen
20:30:
Molly Haslund, Sophie Dupont, Kristina Steinbock, Pär Brunskog, Jette Hye Jin
Mortensen, Tanja Nis Hansen, Line Kondrup Meyer, Matvey Slavin, Harry Anderson,
Kristina Bengtsson, Kirstine Autzen, Nicolai Oscar Juul, Ida Bøgedal Jørgensen,
Berit Nørgaard, Anders Bonnesen, Andreas Rasmussen, Anne Mette Schultz, Sam
Derounian, Julie Damkjær, Daniel Peder Askeland, Vagn E Olsson, Lise Nørholm
21:00:
Mathias Kryger, Sophie Hjerl, Kevin Malcolm, Jens Henricson, Gabriel Säll,
Stine Kvam, Nis Rømer, Gitte Bach, Kristian Byskov, Kristoffer Kjaerskov,
Katrine Holmgren, Sofie Hertz, Ellinor Forsberg, Clara Black Starck
21:30:
Stense Andrea Lind-Valden, Jette Ellgaard, Jane Jin Kaisen, Guston Sodin Kun,
Rune Elkjær Rasmussen, Keith Allan, Tomas Downes, Ragnhild Aamås, Johan
Österholm, Jon Paludan, Jacob Nielsen, Linda Bjørnskov, Mikkel Olaf, Ida
Arentoft, Kine Ravn, Maria Lenskjold, Toke Flyvholm
22:00:
Lina Hashim, Arendse Krabbe, Nanna Lysholt Hansen, Lily Benson, Olof Nimar, Pia
Eikaas, Ingela Ihrman, Gillion Grantsaan, Robert Benson, Mille Rude, Rikke
Benborg, Simon Grimm, Maria Wæhrens, Maya Peitersen, Christiane Helsted Juul,
Diana Lindbjerg
22:30:
Adrian Delafontaine, Kim William Catton, Henning Lundkvist, Nils Svenks, Emily
Gernild, Astrid Sonne, Fern Thomas, Anne Vilsøe, Zven Balslev, Peter Larsen,
Peter Brandt, Anne Marie Ploug, Svend Danielsen, Cornelia Gramkow
23:00:
Brian Frænde, Meik Brüsch, Camilla Nørgård, Kristoffer Raasted, Jesper
Fabricius, Liselotte Klint, Claus Ejner, Lone Arendal, Svend Sømod, Jacob O.
Henry, Ester Fleckner, Tomas Lagermand Lundme, Anna Sørensen, Lone Arendal
23:30:
Maja Theodoraki,Frej Rosenstjerne, Martin Aagaard Hansen, Niklas Bruhn, Julie
Jeune, Jacob Olsson, Mette Vangsgaard, Jasper Sebastian Stürup, Line Hvidbjerg
Viera Collaro, Emil Salto
Klokken er 12:39, og jeg sidder ned. Bag mig sover min
kæreste tungt, og ved siden af mig står en halvtom kop kaffe. Egentlig havde vi
snakket om at gå en tur, men det bliver nok ikke aktuelt inden for de næste par
timer. Den slags luksus er forbeholdt de lodretstående. Det er mindre end to
døgn siden jeg vandrede op og ned ad gaderne i Glasgow, og jeg er sikker på, at
mine støvler stadig er fugtige efter mødet med den fremmede asfalt. Klask
klask. Lyden bliver nok aldrig helt den samme, som da jeg tog afsted. Trampet
er blevet mere selvsikkert, og skridtets ekko afblødes af gamle træpaneler i
højloftede rum. En diskret klirren fra hundredvis af vibrerende flasker og
knitren af usmagelig Halloween-udsmykning, der danser om ørene på de lokale. På
gulvet i min opgang gnækker alle sko - det er ligegyldigt, hvor de har været -
knirk knirk knirk. Flere gange har jeg stået med mine lækreste, sortlakerede
sko i hånden, og har valgt dem fra på grund af den lyd. Til gengæld tog jeg dem
optimistisk med på højskole i det grønne, hvor den eftergivende jordbund
alligevel opsluger og drukner alle potentielle udfordrere til den autentiske,
landlige svuppen. Dér gik vi i timevis for at få fingre i en livsvigtig flaske
vin eller ny deodorant, alt imens vi blev instrueret i den vigtige kunst at
vandre i blinde og uden mål for at tvinge vores tanker til at drive. Min
kæreste går kun fra A til B, og gerne så hurtigt som muligt.
Klokken er 15:58, og jeg sidder ned. For første gang i
timevis lægger jeg mærke til lyset. Efteråret besluttede sig endelig for at
træde i karakter og gribe til våben. Natten faldt på med et brag, der stadig
runger i de porøse gipsmure. Ruderne dirrer. Computerskærmen blinker dovent
tilbage.
Klokken er 22:49, og jeg sidder ned. Jeg kunne stadig
teoretisk set nå ned på torvet og købe en pose chips, men et mærkeligt fænomen
har endnu engang slået til og taget bo i sengelagnet under mig. En kraftig
magnetisk reaktion, der gør det umuligt at flytte sig nogen steder, når man
først har berørt det med bagdelen. Ud over min seng ejer jeg tre siddepladser i
min lejlighed. En hård stol, en lav stol og en lænestol. Ryglænet på den hårde
stol udstøder en ubehagelig, sprød lyd, når man læner lig tilbage i den, men
den er alligevel mit foretrukne valg, når jeg skal koncentrere mig om noget. Den
er bestemt ikke magnetisk. Stolen er primært lavet af plastik, og på papkassen,
den kom i, frarådede producenten, at man brugte den som trædeskammel. Sidste
gang jeg forbrød mig mod anvisningerne, ødelagde jeg min brandalarm. BIP BIP BIP
BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP BIP.
Skolens nye, tredimensionelle printer laver en lignende lyd, når den bygger op
– bare mere afdæmpet. Bip bip bip bip bip bip bip bip bip. Hver gang den
afslutter et afsnit, fejrer den det med en lille bilhorns-fanfare, der er
naturtro nok, til at jeg vender hovedet væk fra min skærm. En lang, uafbrudt,
klæbrig, smeltet streg, der hviner frem og tilbage over en keramisk plade. Maskinen
kører næsten uafbrudt. Uendeligt langsomt aflejres lag på lag af fluorescerende
sediment i en konstellation, der minder om sommer ved Møns klint. Efter et par
timer bliver mønstret uudholdeligt.
Klokken er 23:33, og jeg sidder ned. Udenfor marcherer
natten af sted i et alt for hurtigt tempo. Én, to, tre – hold takten – fire! Jeg
har ikke flyttet mig ud af stedet siden 22:49, har ikke rettet på puderne bag
mig. Jeg prøver at lade tankerne vandre for at få materiale til endnu et
afsnit, men det tidligere omtalte magnetfelt lader til at have en forstyrrende
effekt på mine hjernebølger. Mens jeg har siddet her, er min krop begyndt at
synkronisere sig med de fremmede signaler, og lagnets sløve hjerterytme gør mig
søvnig. Hvis jeg strækker mig helt ud, kan jeg lige akkurat nå kontakten til
min læselampe uden at løfte røven det mindste. Min rygsøjle klikker en enkelt
gang for oven og to gange for neden. I koldt vejr eller efter mange timers
arbejde med mus, kan jeg få mit håndled til at knase. Klask, der røg det ene
øjenlåg, klask, der røg det andet. Og den sidste sammenhængende tanke laver
rullefald ud af mit hoved.
Walking down,
Vandre ned,
Cerdded i lawr,
డౌన్ వాకింగ్,
Одење надолу,
Naglalakad,
ការដើរចុះ kar daer choh,
Спускаясь,
Marŝante,
Ambulans,
Алхаж,
Caminant per,
გასეირნება,
gaseirneba ,
E haere ki raro,
Ag siúl síos,
-Eje ije ala,
Scendendo,
Κατεβαίνοντας,
Katevaínontas ,
Gehen hinunter,
Kävely alas,
Loop,
Ոտքով երկար քայլելուց հետո ցած,
Votk’ov yerkar k’ayleluts’ heto ts’ats,
Разхождайки се,
Razkhozhdaĭki se ,
Jalutades,
Vandra ned,
Paglakaw sa,
Đi bộ xuống,
A: Just know
that,
I’m
looking down
On you
Smiling.
B: I gonna put all my fears into you
A: I keep
having this dream
I’m
pushin’ you on the swing
B: the dreams are not so bad
A: But what
happens when karma
Turn rigth
around and bites you?
B: I am gonna make all of your nigthmares
come true.
A: I didn’t
feel a thing, so baby don’t feel no pain.
B: Do you think they’ll like the song?
A: You keep
screaming, you don’t want me to sing
I am
writing a song, this song ain’t gonna write itself
And I’m
singing....
B: Is it just waste of time?
A: I look up,
it’s just me standing in the mirror
What
happens when I become the main source of your pain?
They’re
screaming so loud, I take one last look at the crowd
Supposed
to be on crahes and burns to ashes
B: The king was in the garden
Who bore me
Says the astronauts will bring it
home
I am old enough to know better
I am in a basket, crossed a double
yellow line
Painting pictures for the childrens
holiday
I won’t let anyone dirty get through
A: Just smile
back...
B: Hush baby
Cry baby cry
Baby, don’t you cry
You will allways be baby to me
So cry baby cry
I am gonna keep baby cosy and warm
Baby don’t you cry
I am gonna keep you rigth here under
my wing
Hush now baby
A: It’s my
life
Yeah....
Your
father’s gone a-hunting – what about it daddy cool? Daddy kicks the fenders,
our car’s older than yours. Mama said she didn’t care - I don’t want to see my
mamma cry. You’re in daddy’s arms, don’t weep, she’s got her father’s eyes.
Mamma who bore me; daddy’s little girl ain’t a girl no more. Racin’ with the
risin’ tide to my father’s door. Hi, dad, I’m calling you from jail (my father
ran the prison). Oh mom, the dreams are not so bad - father’s waiting ‘round
the corner. Dad liked the girl, mamma’s little baby loves clambake too. Pilgrim
father sailed away, mom says the astronauts will bring it home.
Mom’s just
a throw-back to the sixties generation. Bein’ a dad isn’t so bad except you
gotta feed ‘em. I want my unborn son to be like my daddy, your father’s
favorite son walks in whistling Casey Jones. And your mamma’s good lookin’, dad
I hate to tell ya; mamma is in a basket, crossed a double yellow line.
Tell your
brother, your sister and your mamma too; she gets it from her mamma, my hands
fit dad’s old tools. I gotta live by mom’s rules, mamma’s little man and me, Ray’s
dad’s Cadillac - ma, ma, ma, ma, come see. Please daddy don’t get drunk this
Christmas, bet your mamma’s gonna make it right. Where the hell’s my father? Dad,
dad, dad, dad, look at me.
In the
light of your mom’s front room I’m a thoughtless beast. My daddy’s got a gun -
your mamma won’t like me. Well I don’t wanna be a sailor mamma, I don’t wanna
fly. I’m Muzorewi’s daughter. Cry baby cry.
Talking virginia
As a pry dry icky place or more the drooling nosy friend
Is it some one that fucks every body over
an easy person
What is he/she
Is feminism about women's rights or about equal rights?
In the beginning it was about women wanting to have the same opportunities as men but what is it now?
Do they all wear red sucks?
It is not good when evan women are tired of listening to women talking about women.
Is it that they believe in soft values!
That what women have done for centuries, was a “non profit” work for the man!
Is it that we deem maskulen values as more valuable?
Should it be the same for everybody?
kids don’t need dads
what good did daddy ever do
Mom’s should be like dad’s, work a lot and be busy
Women rule the world
Men are a bunch of weaklings
they can’t work and make the family go around.
positive discrimination, is always negative towards someone.
Ingen smerter, ingen kløe.
Problemer i jelchew, det blev nemmere at... Ja ved ikke, hvornår jeg gift. Men ja? Og til hvem?
Ja, der er god. Og her er god. Vigtigt-enig. Tage, hvad der er godt, uden kunstige tegn velvære at god hvor vi er her og nu.
Jeg går på arbejde på cykel, 45 minutter af livlig Lynx, en masse op ad bakke. Office junior arkitekt Katherine træder med røde ansigt og tung vejrtrækning. Sveden i hemmelighed et sted under jakken.
Fem af os derhjemme, og de næste seks. 11. Ikke tælle hundene. Og vi ved præcis, hvor at købe toiletpapir så billig og munter.
Byplanlægger og jeg ved ikke, hvordan at tegne noder, og gøre dette med deprimerende frekvens. Og Office badeværelse mange bitre tårer Vidal.
Også kalder en junior arkitekt Katerina Tagdækker, der ikke forstår tysk og hendes kaste op.
Og kedelig og længe og ingen af os sætter ikke pris på, selvfølgelig.
Ja, alle genier, og værdig til mere-Sælg juletræ, være en stjerne af fjernsyn og indsamle stadioner, til foredrag om hvor slemt bygge, får prisen for fred og leve for evigt.
Om aftenen åbner døren til den mest vidunderlige mand, der elsker yngre arkitekt Catherine i nogen form. Og elsker alle. Og bare god.
Ja, der er ost og gourmet-pølser. At man ikke spiser, prihlopnuv af flere lag morgen sandwich. Og førende arkitekter for pedalât i højen, gløder med en bolle i din rygsæk.
Ikke "der" godt. Inde i bør brønden være.
How to Get Disqualified:
The most common ways.
“Aktive ben i vending”.
Both hands must touch simultaneously. Hands may NOT pull beyond the HIP line. 3
hurtige fløjt og sænkning af tyvstartstov.
No zippers.
Both the scissors and
dolphin kicks are illegal. Uanset hvilken legemsdel der har berørt væggen.
Swimsuits for men may not extend above the navel. Og så må svømmerne for
fremtiden kun være iført én dragt.
Breast or fly MUST be swum.
They do NOT have to be on the same level.
They can be separated, but
they have to stay that way.
Yelling is fine, touching
is not.
Udvalgte nedslag
Port
Jeg tilmeldte mig svømmelære uddannelsen
Mest fordi jeg ikke kunne lide vand
Den gang forlod jeg mig på held
Øjne, hænder, krop under vand
Når jeg er i vandet, skal jeg holde vejeret. Det er forståeligt nok. Man ånder best over vandet. Man kommer til at hoste når man forsøger at trække vejeret nede i vandet.
Mine oplysninger kan får hos Carsten
Hvis man skriver til ham
En gang
Måske får man svar
Når mailen går rent ind . Man ser sig ikke tilbage . Man har tabt , når man mærker det, ved siden af . Ellers går bilen i stå.
Jeg er alle svar
Jeg tror dig ikke
Jeg vil det andet
Jeg husker det nok
Derefter finder man vinderen, så har ingen taget træet. Kniven falder altid ned , så man skal samle den op. Hvis den ikke flyver lige, bliver man til en egern kat.
Porcelæn
Jeg har taget en pille
Mest for placepo efektens skyld
Den tørrer dine slimhiner ind
Øjne, hals og skedevægge
Når man skal støbe porcelæn, skal man
først tage en ad de store spande med flydende porcelæn i og rører det op til
det er jævnt med en rørermaskine. Det er ligesom en el-pisker bare mere
håndværker-/industriagtig. Man må ikke ramme bunden i spanden for så kommer der
plastik i blaningen. Man kan evt. Bruge en ske til at få det nederste med.
Mine overvejelser gik på skønheden
Hvis han havde gjort mig gravid ville
jeg få et meget smukt barn
En halvmulat.
Måske en lille pige med krusede hår
Når porcelænen er jævn tager man den op
i en kande. Man kan støbe på 2 måder. Man kan hælde den flydende masse ud på en
gibsflade og ryste fladen indtil det for den tykkelse man gerne vil have og
derefter, når det er tørt kan man ligge det ned i formen, ved at smøre det med
lidt flydende porcelæn. Ellers kan man hælde det i formen med en ske ved at
lave en aftegning rundt om det felt man skal støbe og derefter udfylde
det.
Jeg ved ikke hvad han hedder
Jeg fortalte ham at han var smuk
Jeg var voldsom og komanderende
Jeg smuttede næste morgen, jeg havde en
aftale kl 10
Derefter skærer man kanterne til med en
akrylkniv, så ikke man ridser gibsformen. Kniven skal værer våd, så man undgår
at kanten bliver flåset. Hvis der kommer små spækker i kanten, bliver det til
rævner når porcelænet brændes.
Med en knasende, sprød lyd knuses kanden
mod fliserne. Der er et svagt ekko af mark og engfugle, da indholdet forlader
sin container. Det er hvidt mod hvidt; hvidt lys, hvide vægge, hvide fliser,
hvide skår, hvidt blod, der flyder gennem luften et par centimeter over gulvet,
før det endeligt klasker sammen og svinder ind. Hurtige bevægelser i nærheden
danner krusninger på overfladen, men ikke mere end det. Langsomt daler
porcelænet til rette omkring den slagne, falder som dun, uendeligt langsomt, og
drysser kunstigt sne omkring sig for at fuldende scenen. Et lille nisselandskab,
en verden i sig selv. Isoleret og tavst. Ikke en sjæl at se. Verden er pakket
ind i vat og filt og skyr de små, hvide dråber som andefjer. De preller af,
bliver afvist, triller videre. Blinker et stille sos mod verden udenfor, når
det skarpe, hysteriske lys strejfer de bløde rygge. Små kugler på et næsten
uendeligt køkkengulv. De er de sidste, der lægger sig til rette. Modet er
opbrugt, de kan ikke længere bevæge sig.
Derimod smiler farverne i rummet indtil tilværelsen fortæller dig alle de teknikker eller våde oplevelser, som omgiver os.
Foruden tonerne, krudtkanonen griber projektet hele armen, gang på gang også ugen.
Kande byder på et fem mand usete genhør om fordømmelse af 8 særdeles skrappe fristelser, af ildsjæle sammen.
Dommerne resten af måneden samarbejder på billeder og har i hver bud stole til alle ind på en chance.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar